Urho Johannes Karhumäki


Nalle, Jussi-Haukka ja Tavi Ylämaa

Vihti


Urho Johannes Karhumäki
  •  syntyi 7.6.1891 Multialla (Keski-Suomessa) ja kuoli Vihdissä 26.2.1947
  • Avioitui vuonna 1916 kansakoulunopettaja Elin Ida Sipilän kanssa
  • valmistui opettajaksi Jyväskylän seminaarista v. 1913. Täydentäviä yliopisto-opintoja kasvatusopissa ja suomen kielessä
  • toimi kansakoulunopettajana Alavudella 1913-14, Padasjoella 1914-15 ja Vihdin Nummelassa 1915-30
  • virkailijana Pellervo-seuran palveluksessa vuodesta 1929 aina kuolemaansa saakka
  • Nuoren Voiman Liiton ylijohtaja vuonna 1938
  • Elämä

    Käytyään kansakoulun ja sen jatkokurssin, 18-vuotias Urho Karhumäki haki ja pääsi Jyväskylän opettajaseminaarin. Kahden vuoden opiskelujen jälkeen valmistunut Karhumäki hankki kokemusta opettajan työstä Alavudelta ja Padasjoelta, minkä jälkeen hän siirtyi opettajaksi Vihdin Nummelaan vuosiksi 1915–1929. Lukuisista Karhumäen vihtiläisistä oppilaista tunnetuin lienee nyt jo edesmennyt kansanedustaja ja ministeri Veikko Helle (1911-2005). Hän ylisti useissa yhteyksissä entistä opettajaansa esimerkilliseksi ihmiseksi.

    Opettajuuden lisäksi Karhumäki ehti osallistumaan moniin muihinkin rientoihin. Häneltä riitti aikaa niin yhdistystoiminnalle kuin näytelmä- ja kuoroharrastukselle. Lisäksi Karhumäki osallistui Osuusliike Auran ja Osuuspankin toimintaan näiden alkutaipaleella. Monta rautaa tulessa pitänyt Karhumäki hoiti vielä sivutoimenaan kirjakauppaa, oli varakanttori sekä vakuutusmyyjä.

    Suuresti ihailemaansa maanviljelyä Urho Karhumäki pääsi harjoittamaan vuodesta 1923 eteenpäin, kun hän osti Tervalammen kartanolta, Poikkipuoliaisen rannasta Sahapellon tilan, jonne hän rakennutti tanskalaistyylisen päärakennuksen. Erityislaatuiseksi päärakennuksen teki se, että siinä asuivat sekä ihmiset että eläimet saman katon alla – tosin eri kerroksissa. Karhumäen sukulaiset ovat kunnostaneet rakennusta 1990-luvun alussa. Päärakennus vaurioitui 2004 pahoin tulipalossa, joka oli todennäköisesti tuhopoltto.

    Opettajuus vaihtui vuonna 1929 Pellervo-seuran virkailijan toimeen. Karhumäki kiersi seuran palveluksessa puhujamatkoilla ympäri Suomea. Samassa yhteydessä kirjailija muutti Helsinkiin, mutta kesät perhe vietti tiiviisti Sahapellon tilalla.

    Vapaa-ajallaan Urho Karhumäki harrasti maanviljelyn ohella toista intohimoaan urheilua, joka vaikutti vahvasti myös hänen kirjalliseen tuotantoon. Hän oli perustamassa urheiluseura Nummelan kisaajia ja oli mukana sen toiminnassa myöhemminkin.  Erityisen mieleisiä lajeja Karhumäelle olivat hiihto, juoksu, yleisurheilu ja pyöräily.

    Urho Karhumäki kuoli Helsingissä sydänkohtaukseen kaksi kuukautta eläkkeelle jäämisensä jälkeen, vuonna 1947. Hänet on haudattu kotitilalleen, Tervalammen Sahapeltoon.

    Tuotanto

    Karhumäki aloitti tuotantonsa vuonna 1924 julkaistulla romaanilla Rantasuon sankari.  Esikoisromaania seurasi kolmisenkymmentä teosta, jotka olivat pääosin kansankuvauksia. Karhumäen tunnustetuimpana teoksena pidetään raivaajaelämää kuvaavaa romaania Korpiherra vuodelta 1932.

    Karhumäen tunnetuin teos on kuitenkin urheiluromaani Avoveteen vuodelta 1936, jolla hän voitti kultamitalin vuoden 1936 Berliinin olympialaisten taidelajien kilpailussa. Vuonna 1941 julkaistussa romaanissa Miesten matkassa Karhumäki käsitteli juuri sodittua talvisotaa.

    Urho Karhumäen kirjallinen työ sai varsinaisesti alkunsa espanjataudista, jonka hän sairasti vuonna 1922. Toipuessaan ankarasta koettelemuksesta kirjailija sai omien sanojensa mukaan ”kirjallisen herätyksen”.  Kuumehoureessa hän eli tulevan esikoisromaaninsa päähenkilön vaiheita ja sai teoksen valmiiksi kymmenessä päivässä, tosin vaimonsa avustuksella.

    Keskisuomalainen kirjailija Leo Kalervo on todennut, että Karhumäki oli hyvä soveltamaan erilaisia tyylejä. Hän osasi soveltaa sillanpääläisyyttä, mutta laittoi teksteihinsä mukaan myös käytännöntuntemustaan. Kalervon mukaan 95 prosenttia kirjailijoista on Karhumäen kaltaisia: ”he menevät näkymättömiin ja muuttuvat kirjallisuuden alkuperäisluokaksi”.

    Karhumäen tapa kirjoittaa oli intensiivinen, esimerkiksi Korpiherra valmistui 25 päivässä ja Halki vuoren 45 päivässä. Hän on itse kommentoinut kirjoitusprosessiaan seuraavasti: ”Halukkaasti sekä valveilla että puoliunissa mietiskelen aihettani kirjoittamatta mitään, kunnes syöksen kaiken nopeasti yhtä mittaa.”

    Nopea kirjoitustahti johti siihen, että monet Karhumäen kirjoista ovat hyvin laveasanaisia esityksiä, joissa vähäisiäkin asioita kuvataan pikkutarkasti. Pääteoksensa reilussa kolmessa viikossa kirjoittanut kirjailija ei ollut niitä miehiä, jotka hiovat tekstejään loputtomiin.

    Osaksi Karhumäen kiivas kirjoitustahti selittyy sillä, että hän kirjoitti kaikki teoksensa työnsä ohessa. Ei ollut lainkaan tavatonta, että Karhumäki kirjoitti junassakin kirjoituskone polvillaan, ollessaan Pellervo-seuran työmatkoilla. Erityisen tuotteliaita jaksoja olivat kesälomat Sahapellon tilalla.

    Myös 1930-luvun alussa koetut taloudelliset vastoinkäymiset pakottivat Karhumäen kirjoittamaan romaaneja nopeasti valmiiksi. Kirjailija oli lähtenyt osakkaaksi Nummelan harmonitehtaaseen, joka ei kuitenkaan menestynyt. Yrityksen kaikki velat, yhteensä 1,5 miljoonaa silloista markkaa, jäivät lopulta Karhumäen maksettaviksi. Hän maksoi velan tekijänoikeustuloillaan kymmenessä vuodessa. Ihanteidensa mukaisesti kirjailija piti velan maksamista kunnia-asianaan.

    Urho Karhumäen poika Eero on summannut isänsä tuotannon seuraavasti:

    "Isän tuotanto on raikkaaseen ja terveeseen elämänhenkeen ohjaavaa. Se oli hyvän ja pahan taistelua, jossa oikeudenmukaisesti hyvä voittaa. Kirjoista välittyy myös maahenkisyys, urheilijan mieli, rehtiys ja isänmaallisuus."
      
    (lähde: Luoteis-Uusimaa 2.6.1991 "Urheilu- ja kulttuurimies terveen elämän hengessä")

    Maalaiselämän ja raivaajien kuvaaja

    Karhumäen tuotannon keskeisenä teemana oli maalaiselämän kuvaus, jonka kantaviksi arvoiksi on usein mainittu ”maa, työ ja miehuus”. Jo esikoisromaanissaan Rantasuon sankari, kirjailija perehdyttää lukijansa ankaraan raivaajaelämään, joka on kuitenkin tervehenkistä ja rehtiä. Teoksen tapahtumat perustuivat pitkälti kirjailijan isoisän elämänvaiheisiin.

    Karhumäen parhaana pidetty romaani Korpiherra on sekin raivaajakuvaus, joka sijoittuu 1900-luvun alkuun. Kirjan päähenkilö on Janne Oksala, joka ei juurru kaupunkielämään. Todellisen olemuksensa Janne, kuten Urho Karhumäkikin, löytää vasta maalla – siellä hän pääsee voimansa lähteille.

    Useita kesiään Vihdissä viettänyt, tulenkantajien ydinryhmään kuulunut Lauri Viljanen esitti Karhumäestä seuraavan arvion:

    Kirjailijana Karhumäki on ”maan, työn, ja miehuuden ylistäjä, realisti ja idealisti – aivan itsenäinen ja omalaatuinen ilmiö uudessa kirjailijarintamassamme. Hänessä on psykologisten pohjavirtojen kuuntelijaa – hän eläytyy hartaudella, ja karhean pinnan alta paljastuu hänen kynänsä jäljeltä inhimillistä herkkyyttä. Hän on voimakas hahmotteleva taiteilija”.
        
    (Lähde: Aleksis Kivestä Saima Harmajaan. 1943)


    Urheilu ja Avoveteen romaani

    Maalaiselämän ohella urheilu oli toinen kantava teema, joka toistui innokkaasti urheilua harrastavan Urho Karhumäen kirjojen aiheissa. Oman aikansa urheilijoista Karhumäki ihaili eniten juoksija Hannes Kolehmaista, joka vieraili joskus Sahapellon tilalla. Karhumäki oli aktiivinen koululaisurheilun puolestapuhuja, hänen aikanaan aloitettiin esimerkiksi Vihdin koulujen väliset urheilukilpailut.

    Eniten kuuluisuutta Karhumäki sai Berliinin olympialaisissa kultaa voittaneella romaanilla Avoveteen, jossa kerrotaan nuoren Yrjö Niemelän elämänvaiheista. Niemelä karkaa maaseudulta Helsinkiin, mutta elämä siellä on jatkuvaa kamppailua. Armeija-aikana Yrjön juoksijan lahjat paljastuvat, hän harjoittelee tosissaan, mutta tulosta syntyy vasta kun hän muuttaa takaisin maalle. Muutto ja uurastus palkitaan: Yrjö voittaa olympiakarsintojen 5 000 metrin juoksun uudella maailmanennätysajalla. Niemelän kehityskertomus huipentuu siihen, että hän onnistuu voittamaan rakastamansa tytön sydämen ja eheän elämän.

    Avoveteen julkaistiin luonnollisesti myös kisoja isännöineessä Saksassa, käännösnimellä "Yrjö der Läufer". Myöhemmin teos käännettiin ja julkaistiin vielä unkarinkielisenä "A Bainok", hollanninkielisenä "Yrjö De Looper" ja ruotsinkielisenä "Yrjö Löparen".

    Karhumäen kultamitali oli merkittävä tapahtuma Vihdissä ja voittajasta oltiin ylpeitä. Veikko Helle on sanonut, että Vihdissä ei tiedetty etukäteen sitä, että Karhumäki oli lähettänyt kirjan kilpailuun, vaikka kirja oli ilmeisesti ollut valmis jo pitkään ennen olympialaisia. Karhumäelle järjestettiin sankarin vastaanottojuhla Nummelan työväentalolla.

    Orvo Saarikivi ohjasi vuonna 1939 Avoveteen-romaanista elokuvan, jonka on mainittu olleen Suomen ensimmäinen urheiluelokuva.

    Jos Avoveteen romaani ilmestyisi nyt, sitä saatettaisiin syyttää jopa naiiviudesta ja liiasta kirkasotsaisuudesta, mutta romaania ja muuta Karhumäen tuotantoa on arvioitava oman aikansa ilmiönä. Kirjailija Leo Kalervo on pitänyt Karhumäkeä hyvin mielenkiintoisena kirjailijana, koska hänen tuotannostaan näkee, mikä kolmikymmenluvulla oli suosittua.


    Vihti Karhumäen tuotannossa

    Vihdin vaikutus näkyi huomattavalla tavalla Urho Karhumäen teksteissä. Monet kirjoista syntyivät kesäisin Sahapellon maatilalla. Esimerkiksi romaanin Testamentti Karhumäki kirjoitti kokonaan Vihdissä. Kirjailija on kuvannut teoksen syntyvaiheita seuraavalla tavalla:

    "Toinen puoli syntyi keväällä Salpausselän kuivan ja kumisevan nummirinteen päiväisen puolella, osittain itse nummella. Täällä oli matkassa myös aina parempi puolisko. Katseltiin Hiidenveden auringon laskuja, joille ei hevin löydy vertaa, kuorittiin vispilävarpuja, joista sormet ja huulet pihkaantuivat ja kuunneltiin kevätkäkeä, joka lupasi 24 vuotta kahtena peräkkäisaamuna kummallekin. Jospa pitäisi mitä lupasi! Toinen puoli romaanista on kirjoitettu kesällä kone poikkipuolin polvilla "Poikkipuoliais-nimisen avoveden rannalla, myös Vihdissä."

    (lähde: "Urho Karhumäen kultamitaliromaani on saanut jatkoa", Kirjojen maailma, WSOY:n kirjallinen lehti Helsingissä n:o 4, marraskuu 1938.)
        

    Karhumäki kuvasi tuotannossaan myös Vihtiä ja vihtiläisiä. Veijo Putkosen mukaan erityisesti vuonna 1944 julkaistun romaanin Viulu ja posetiivi tapahtumien miljöönä voi perustellusti pitää Nummelaa. Romaanin päähenkilö on kirjailijan alter ego, viulunrakennuksesta haaveileva monitoimimies, jonka yritys tuottaa posetiiveja tehdasmaisesti epäonnistuu kohtalokkaasti. Karhumäki kertoo kirjan avulla omista katkerista kokemuksistaan liike-elämässä. Urho Karhumäen poika Eero pitääkin romaania isän tilintekona Nummelan ajoilta. 

    Teoksen useista muistakin henkilöhahmoista ja näiden erityispiirteistä on pystytty tunnistamaan Nummelan asukkaita 1920-luvulta. Tätä taustaa vasten ajateltuna ei ole yllätys, että kyläläiset olivat olleet erittäin kiinnostuneita lukemaan romaanin, pystyihän sen sivuilta tunnistamaan yhden jos toisenkin tutun hahmon.

     

     

     

    Teokset

    Romaanit:

    • Rantasuon sankari   1923
    • Taistelun takaa   1930
    • Mylly pyörii    1931
    • Korpiherra    1932
    • Halki vuoren    1933
    • Hiihtäjän latu    1933
    • Ukkonen uhkaa   1934
    • Avoveteen    1936
    • Elämän kouluun   1936
    • Testamentti    1938
    • Yli rajan    1938
    • Tunturille    1940
    • Miesten matkassa   1941
    • Rantasuon raivaajat   1943
    • Kello soi    1944
    • Päivärannan kesä   1944
    • Terve sielu terveessä ruumiissa  1944
    • Viulu ja posetiivi   1944
    • Kylä järven rannalla   1945
    • Pääsiäisestä helluntaihin   1945
    • Rakkaus rakentaa  1946
    • Yrjö juoksija    1947 (lyhennetty versio romaaneista Avoveteen ja Testamentti)
    • Valitut teokset   1960

    Novellikokoelmat:

    • Kuokkakala ja muita kalapaloja  1929
    • Syöttöpaikassa   1929 Möttösen äijän menninkäiset, (Nalle)  1934
    • Tuli ja leimaus   1935
    • Elotalkoot ynnä muita pakinoita  1937
    • A.I.V. -rehua, (Jussi Haukka)  1938
    • Työ Suomen Hyväks´  1939
    • Vannomatta paras   1939
    • Voittajana maaliin   1942

    Näytelmät:

    • Kilpakihlat    1927
    • Muotilääkäri    1929
    • Kymi nousee    1930
    • Herpmanin pojat   1931
    • Kallista maata   1931
    • Juoksijan rata   1932
    • Elämännälkä    1935
    • Sinä saavut. Kirjeromaani  1935 (Yhdessä Elsa Heporaudan kanssa)
    • Vortuuna ja Tiapoolo   1935
    • Olympiakuumetta   1939
    • Kun käki kuukahti   1942
    • Jaakopin tikapuut   1945

    Nuorison valistus:

    • Ajasta vaari    1931
    • Kerhoista ja kotoa   1931
    • Nurkkalan nuorten säästökilpailu  1931
    • Nuorison raittiustieto,   1940 (toim. yhdessä O.A. Kärnän kanssa)
    • Nurkkalan nuorten kirikilpailu,  1943
    • Nuori kansalainen   1945
    • Nallen pakinoita   1947

    Käännökset Avoveteen romaanista:

    • Yrjö der Läufer, Berlin   1937
    • Yrjö De Looper, Amsterdam   1937
    • Yrjö Löparen, Stockholm   1939
    • A Bainok, Budapest  1939

     

    palkinnot

    • Valtion kirjallisuuspalkinto 1933
    • Kultamitali taidelajeissa Berliinin olympialaisissa 1936 romaanilla Avoveteen
    • Nuoren Voiman Liiton kultamerkki 1936

    Tekstinäytteet

    Tekstinäyte romaanista Korpiherra

    ”Syys- ja lokakuu olivat sateisia, niin kuin kuivien kesien jälkeen usein sattuu.
    Jannen uudismaa oli hyvin orastanut ja pensonut, mutta jatkuvien sateiden kyllästämät ojat eivät enää vetäneet sisäänpäin, kuten keskikesällä, eivätkä eteenpäinkään, kun päässä ei ollut vetoa. Päinvastoin alkoi laskun puolella oleva neva työntää omiakin vesiään vielä nevanpinnan alapuolella oleviin kaivantoihin. Janne käsitti, että tätä menoa jatkuen vesi jäätymäpakkasten joutuessa olisi nevan tasalla ja lähteiden jatkuvasti lisää itkettäessä koko hänen hyvin toivein aloittanut orasmaansa luistinkenttänä. Ja sitten hän ei tarvitsisi riihtä eikä myllyä.
    Viemärioja puroon! Muuta pelastuksen keinoa ei ollut. Mutta se oli asia, joka oli helpommin huomattu ja sanottu kuin tehty, paljonkin helpommin. Puroon oli nevan laitimmaisen saran kulmasta rohkeasti kaksi ja puolisataa syltä. Siinä taipaleella sai tarpeekseen tyhjiltään käydessä ja kamaran alla oli varmaan lukematon joukko kantoja, liekoja ja muita kynnyspuita.
    Mutta yhtä varmaa olisi oraiden menetys, ellei vesi hävinnyt saroilta ennen pakkasien tuloa, ja se ei hävinnyt ilman viemäriojaa. Janne kävi toimeen.”
     
    (Lähde: Karhumäki, Urho, Korpiherra. WSOY. Porvoo 1932. s. 88)

     Tekstinäyte romaanista Avoveteen

     ”Kello soittaa viimeiselle kierrokselle. Niemelä syöksähtää toisen kerran johtoon, kierteessä kuten äsken. Kellon ääni hukkuu pohjolan kevätkoskien pauhua muistuttavaan kohinaan.
     Ukkosta on koko maassa. Rantalan vanha patterikone paukkuu ja rätisee. He ovat asettaneet tuolinsa sen ympärille pieneen kehäpiiriin. Koira vain läähättelee keskilattialla kieli ulkona suusta… Ukko on heittänyt lakkinsa penkille ja unohtanut piippunsa kokonaan. Pauhun jälkeen kuuluu radiosta selostajan ääni.
    – Kello soittaa! Niemelä syöksyy johtoon! Täällä on täysi myrsky, kuulette sen varmaan! ...
    Niemelällä on jo viiden metrin etumatka! Hän syöksyy kuin hiitten hirvi! Toiset taistelevat senteistä rinta rinnan! Välimatka yhä venyy! Hiitten hirvi on tavoittamaton! Hän kiitää pikajuoksijan vauhdilla viimeistä suoraa! Voittamaton! Myrsky on täällä sanoin kuvaamaton!
     Rantalan radio paukkuu. Ukon kasvoilla kierii suuret hikikarpalot. Matti nykii hihasta häntä ja välillä muoriakin: Mummo, mitä äiti itkee?
      
    (Lähde: Karhumäki, Urho, Avoveteen. WSOY, Porvoo 1936. s. 384-385)

    Lähteet

    Kirjeet:
     
    • Tuomas Karhumäen kiitoskirje sanomalehti Demarille 4.2.1994
     
    Kirjallisuus:
     
    • Aleksis Kivestä Saima Harmajaan: suomalaisten kirjailijain elämäkertoja (Porvoo: WSOY 1943).
    • Pekkanen, Toivo ja Rauanheimo, Reino (toim.), Uuno Kailaasta Aila Meriluotoon: suomalaisten kirjailijain elämäkertoja (Porvoo WSOY 1947).
    •  Launonen, Hannu (toim.), Suomen kirjailijat 1917-1944. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 365 (Helsinki: SKS 1981).
    •  Rantala, Risto ja Turtia, Kaarina (toim.), Otavan kirjallisuustieto. (Helsinki: Otava 1990).
    •  Kalervo, Leo, "Kultamitalikirjailija". Suomalaisia kirjailijoita: kirjailijat kirjailijoista. Toim. Mirjam Polkunen. Helsinki 1982.
     
    Lehtiartikkelit:
     
    • "Urho Karhumäen kultamitaliromaani on saanut jatkoa" Kirjojen maailma, WSOY:n kirjallinen lehti Helsingissä n:o 4, marraskuu 1938.
    •  Hytönen, Mattiesko, ”Kuka oli Urho Karhumäki”, Helsingin Sanomat 18.2.1982.
    •  Urho Karhumäki voitti kultaa kirjalla Berliinissä: Nummelassa asuneen aktiivisen kulttuuri- ja urheilumiehen syntymästä kesäkuussa 100 vuotta”, Luoteis-Uusimaa 29.3.1991.
    •  Toivonen, Anne, ”Urho Karhumäen syntymästä sata vuotta: Työn ja tinkimättömyyden kuvaaja ja puolestapuhuja”, Vihdin Uutiset n:o 21, 29.5.1991.
    • "Urheilu- ja kulttuurimies terveen elämän hengessä", Luoteis-Uusimaa 2.6.1991.
    •  Putkonen, Veijo, ”Viulu ja posetiivi: Kirjailijan omakuva Nummelan vuosilta”, Vihdin Uutiset 31.12.1995.
    •  ”Nummelalaiset saivat olla ylpeämpiä kirjailijoistaan: Veikko Helle muisteli vanhanajan iltamissa paikallisia kirjailijoita”, Luoteis-Uusimaa 16.10.1997.
    •  "Veikko Helle kertoo Urho Karhumäestä", Luoteis-Uusimaa 29.9.1999.
    • "Mahtaako hänessä olla mitään vikaa: Veikko Helle kunnioitti suuresti opettajaansa, kirjailija Urho Karhumäkeä", Luoteis-Uusimaa 4.10.1999.
      
    Äänitallenteet:
     
    • Veikko Helle kertoo nummelalaisista kirjailijoista, nauhoitettu Nummelan työväentalolla 10.10.1997 Vanhanajan iltamissa, (aineisto 1 C-kasetti).
     
    Linkkejä muuhun aineistoon:
     
     Kuvien lähteet:
     
    • Urho Karhumäen kuva ja teosten kansikuvat. WSOY.

    Linkit

    Linkkejä muuhun aineistoon: